Forarbeid
Det er søkt etter den beste veilinjen som tar mest mulig hensyn til bebyggelse, natur, dyreliv, naturmangfold, friluftsliv og kulturarv. Det betyr blant annet at vi har:
- Utført supplerende og oppfølgende undersøkelser for naturmangfold.
- Undersøkt beliggenhet for vilttrekk.
- Gjennomført grunnboringer.
- Utført tilstandsvurdering av resipienter.
I søket etter beste veilinje har vi lagt vekt på:
- Veilinjer som kan tilkobles naboparseller på en god måte.
- Unngå skytebanen ved Mjåvatn.
- Unngå viktige naturverdier ved Flegemyra.
- Gjennomførbare kryssløsninger ved Døle bru og Mandalskrysset.
- Grunnforhold og flytting av steinmasser for en optimal og gjennomførbar veibygging, med kortreiste masser som gir lavere dieselforbruk.
For å få innspill til dette arbeidet, har vi informert om prosjektet og hatt dialog med:
- Planutvalget og bystyret i Mandal kommune
- Sjøørretklubben og elvelaget
- Aktører knyttet til Mjåvatn skytebane
- Lokale viltinteresser og grunneiere
- Ledelsen ved Ime skole
- Barne- og ungdomsrådet
- Politiske partier, sentrale myndigheter og kollektivoperatører
Optimaliseringsfasen startet i oktober 2018 og fortsetter inn i de første månedene i 2019 med avbøtende tiltak og videre optimalisering av veilinjen.
Regulering
Det skal nå utarbeides detaljprosjektering av veien. I tillegg skal det utarbeides reguleringsplan med planbeskrivelse, reguleringsbestemmelser og reguleringskart.
Arbeidet i denne fasen pågår frem til april/mai 2019. Det legges til rette for høringsperiode i løpet av våren og endelig vedtak i løpet av høsten 2019.
Bygging
Veien er planlagt bygd fra 2020 til 2022. Under anleggsfasen vil det gis løpende informasjon om prosjektets fremdrift.